14. #plukidee #creativiteit: Verbaas en verwonder je
De zomervakantie is een goed moment om onze Verbaas-en-Verwonder stand (V-en-V stand) aan te zetten. Neem tijdens je vakantie de tijd om je te verbazen en verwonderen over mensen, gebeurtenissen en gewoontes.
Op vakantie lukt het mij altijd goed. Mezelf verbazen. Over waarom we met z’n allen op een zaterdag 1.100 kilometer in een volgepropte, oververhitte auto zitten met ‘zijn-we-er-al’ kinderen en pindakaas en hagelslag in de kofferbak. Waarom sommige mensen ook op vakantie om 17.30 uur aan de aardappelen met groenten en vlees zitten. Hoe het komt dat ik alle geuren en kleuren in het buitenland zoveel intenser beleef. Waarom ik elke waterval benoem en mooi vind. Hoe het komt dat ik de eerste vier dagen moet ‘acclimatiwennen’ en daarna bijna niet meer weet hoe het is om te werken. Ik verbaas en verwonder me. Ik denk na over mijn bevindingen, geef verklaringen, neem goede voornemens en probeer de verwonderstand ook na de vakantie vast te houden. Want verbazen en verwonderen is een heel goed uitgangspunt om je creativiteit te voeden.
Of ik altijd slaag om de V en V stand te behouden na de vakantie?
Helaas, ik moet hierop ontkennend antwoorden. Ik ben ook maar een mens. En mensen zijn efficiënte dieren. Ons brein is voortdurend op zoek naar logica en structuur, naar vaste patronen. Hierdoor kunnen we snel een situatie inschatten, een oordeel vormen en daar naar handelen. Voor creatieve oplossingen is deze snelle manier van denken niet handig. De patronen die we in ons brein opgeslagen hebben, beletten ons om niet voor de hand liggende verbanden te ontdekken. Gelukkig weet ik hoe ik die denkpatronen kan doorbreken. Hoe ik die creativiteit kan aanwakkeren. In mijn training Spring uit je Box kan ik jou dat ook leren.
En wat levert de training op?
Een webshopondernemer omschrijft het als volgt: ‘Bij Springidee de ‘Uit je Box’ training gevolgd. Ik twijfelde in het begin, omdat het voor ons een behoorlijke investering was. Tijdens de training heb ik veel geleerd en de tips heb ik direct in onze webshop toegepast. Je kunt zelf kiezen op welke vraag je je focust en waar je oplossingen voor wilt. Bij mij was dat op de verkoop van twee producten in onze webshop. De producten zijn van hele goede kwaliteit, maar ze liepen nog niet zo goed. Tijdens de training heb ik van Marieke geleerd om op een creatievere wijze te schrijven over de producten. Door de klanten een goede reden te geven om bij ons te kopen ipv bij de concurrent, is de conversie van deze 2 producten gestegen van 1,9% naar 3,7%, bijna een verdubbeling! De kosten voor de training hadden we hierdoor binnen een 2 weken terug verdiend.:) Het was dus een zeer effectieve training, die ook nog eens erg leuk -en lekker- was. We werden warm onthaald op een mooie boerderij! Door de relaxte, gezellige sfeer en de enthousiaste deelnemers ontstond er een goede sfeer in de groep, die ervoor zorgde dat we super productief waren en heeft iedereen originele en bruikbare oplossingen voor zijn vragen gevonden. Ik vind deze training echt een aanrader voor iedereen met een eigen bedrijf om creatiever te ondernemen en de omzet een boost te geven.’
- Wil jij los komen van je standaard manier van denken?
- Wil je opvallen met je bedrijf, product, boodschap of dienst?
- Wil je meer innovatie in je team, je organisatie?
- Wil jij ook 100 ideeën in een uur bedenken?
Aarzel dan niet langer en schrijf je in.