Creativiteit is in mijn ogen de basis voor ons dagelijks handelen om positief, flexibel, open-minded en oplossingsgericht te leven en te werken. Mijn missie is dat organisaties succesvoller innoveren en mensen gelukkiger zijn door de inzet van hun creatieve denkkracht. Het brein is het meest unieke element van ieder mens. Mensen kunnen oneindige verbindingen leggen tussen die 86 miljard hersencellen. Maar dan moeten ze wel weten hoe ze hun brein in die creatieve denkstand kunnen zetten. Creativiteit is namelijk een keuze. Een keuze om vaststaande denkpatronen te doorbreken. Elke dag opnieuw. Ik help organisaties en mensen om die creatieve grondhouding te ontwikkelen.
Ik heb o.a. gewerkt voor bol.com, Van Geloven, Novartis, PwC, Bayer, Dunavie, USG Capacity, Lu Benelux, Productschap Tuinbouw, Bonduelle, Welten, Basisschool De Klepper, Sondervick college, cvo ’t Gooi, Wereldwijs, Kempisch Ondernemers Platform, Jumbo, Rabobank, Interpolis, Fontys Hogescholen, Centrummanagement Bladel, Rotary Bladel-De Mierden, Immigratie- en NaturalisatieDienst, Provincie Zuid-Holland, Mobiel.nl, Flinders, Flow Gevelapplicaties, gemeente Waalre.
Waar zet ik mij voor in?
- Vanuit Springidee geef ik trainingen in de ontwikkeling van creatieve vaardigheden. Ik adviseer organisaties hoe ze hun innovatiedenk- en -daadkracht kunnen vergroten en ik ben spreker over creativiteit.
- Ik zet me in om binnen het onderwijs LEERkracht te ontwikkelen. LEERkracht is het vermogen om je continu te ontwikkelen in een alsmaar veranderende omgeving en is gericht op: zelfkennis, creativiteit en flexibiliteit. Dit doe ik samen met Sandra van der Linden vanuit modus AAN.
- Ideeën komen niet out of the blue. Deze zitten in de onderneming, in de box. Het dna van een bedrijf vertaalt BlueBox naar een sprekend merkverhaal en verrassende marketing en communicatieconcepten
- Ik geef les creatief denken, faciliteren en design bij de opleiding Business Innovation van Avans Hogescholen.
- Tot slot ben ik initiatiefnemer van Nationale Lummeldag op 15 april en bedenker van #Plukidee (een idee te waardevol om niet te delen. Uitgangspunt: Zou het niet geweldig, fantastisch zijn als..)
Hoe zou ik mijzelf omschrijven?
Directe en open communicatie, hard werken, met passie, doorgronden van de vraag... waarom, praktisch, afspraken maken en nakomen, geen ja maar... maar doen, wars van hiërarchie, enthousiast... soms te, kennis van zaken, overtuigend, betrokken, initiatiefrijk én met een glimlach. Dit zijn wel de steekwoorden die passen bij mijn karakter.
En nog veel relevanter. Wat zeggen anderen over mij?
“Bedankt voor de goede en leuke training gisteren. Een klein, maar zeer select gezelschap en een erg leuke locatie! Wat ik vooral meeneem: de verschillende technieken en het meerdere keren divergeren en convergeren. Terwijl er al aardig wat nieuwe ideeën waren, verraste het me wat er in een volgende sessie nog bij kwam. Dus: neem niet te snel genoegen met de eerste resultaten/nieuwe ideeën. Ik zal je training zeker aanbevelen. Jij doet het met veel passie, je weet er veel van en je speelt goed in op onverwachte situaties.”
Erwin van Sebille, Manager marketing en communicatie Rabobank
“De feedback op jouw training? Ik vond het in een woord grandioos, ik heb genoten van dit geschenk door jou en de medecursisten en de catering ingevuld. Kritiek? Nee die heb ik niet. Je betrok iedereen goed in het proces en deed zelf mee, dat vond ik zo mooi. Het proces begeleiden en mee de inhoud in duiken, dat is niet iedereen gegeven. Dan moet je professional zijn die iedere keer weer het allerbeste eruit wil halen.”
Wim Hoeben, Procesmanager innovatie Waterschap Brabantse Delta
“Supercreatief! Wat heerlijk deze training. Ik heb genoten van je energie. Fantastisch, leuke oefeningen en gave kennis. Ik zie er naar uit om weer een volgende training te doen! Ik waardeer je creativiteit, inspirerend en je manier van trainen! Ik heb heel veel plezier beleefd. Warme groet”.
Berry Koeleman, managementboekschrijver en trainer Boven de Lijn
“Wat ben ik blij deze training bij je te hebben gevolgd. Bedankt voor je enthousiasme. Toplocatie en topprogramma. Met de creativiteit ga ik zeker verder aan de slag. Zoals je op jouw website schrijft, een frisse meid uit Zuid-Holland. Het kassengebied klopt geheel bij hoe je bij mij overkomt. Ga zo door met deze training. En 15 april… Lummeldag!!
Aernoud Pasop, eigenaar Witkolk, management en bodem advies
“Ik ben zeer tevreden over de training en heb deze al aanbevolen op de site Springest. Ik denk dat de training geschikt is voor mensen die dezelfde zoektocht doormaken als wij. Dus organisaties die snappen dat innovatie niet mag ontbreken in de bedrijfsvoering en de cultuur van de organisatie, maar die nog niet goed weten hoe ze dat moeten doen. Deze training helpt gewoon daarbij. Je ervaart wat er nog meer te koop is dan de lean methode. De creatief denken methodes zijn speels en alleen daarom al leuk. Dit zal een grote groep mensen aanspreken.”
Operationeel manager Afdeling Innovatie & Standaardisatie overheidsorganisatie
Kijk op Linkedin voor mijn opleiding en werkervaring.
Marieke van Dijk in de media
Met lummelen je creativiteit activeren, interview in het Eindhovens Dagblad
Marieke geeft doelbewust zelf richting aan haar leven
Marieke van Dijk (facilitator creativiteitstrainingen en brainstormsessies) is de initiatiefnemer van Nationale Lummeldag, bedoeld om je onbewuste, creatieve brein weer te activeren. Haar persoonlijke ervaringen gaven haar een eigen kijk op leren, ontwikkelen en betekenisgeving. “Je hebt iedere dag de keus om het anders te doen.”…
Creativiteit is hard werken
Wil je de opstomende robots verslaan? Leer creatief denken. ‘Veel mensen denken dat creativiteit uit de lucht komt vallen. Dat is niet zo.’
De robots staan klaar om onze banen over te nemen. Veel van het werk dat wij professionals doen, kunnen zij ook. Maar creatief zijn, dat kunnen robots niet. 'Creativiteit is - vooralsnog - niet te programmeren', zegt oprichter Marieke van Dijk van Springidee. 'Als robots onze banen overnemen, dan hebben we nog steeds menselijke creatieve denkkracht nodig om aanpassingen te doen, om te herontwerpen, om acceptatie te organiseren.'
Nationale lummeldag bij De Heer Ontwaakt
Het is Nationale Lummeldag vandaag, want er moet meer gelummeld worden! Het is een initiatief van Marieke van Dijk, zij legt uit wat lummelen precies is en waarom het zo belangrijk is.