Dat ik overtuigd ben van de persoonlijke en financiële effecten van creativiteit op ondernemen is evident. Mijn pay-off luidt niet voor niets: Be Creative. Have Fun. Make History. Ik ontmoet echter ook voldoende sceptici die de waarde van kennis over het creatieve proces, aanleren van creatieve vaardigheden en creëren van het juiste klimaat niet inzien. Ik citeer ruim: “Creativiteit is voor reclamemensen, kunstenaars en kost veel tijd en geld.” Bewijsvoering om mijn eigen stelling te bekrachtigen lees ik altijd graag.
Zo stuitte ik deze week op het onderzoek van het Martin Prosperity Institute, onderdeel van de Universiteit van Toronto. Met de Global Creativity Index 2015 laat het instituut zien dat er een link is tussen de mate van creativiteit van een land en de economische groei. Goed nieuws voor mij en mijn medepleitbezorgers op het gebied van Creatief Denken.
Dit model voor economische ontwikkeling en duurzame welvaart is opgebouwd uit drie peilers, de zogenaamde 3 T’s:
- Talent: aandeel hoger opgeleide volwassenen en aandeel van de beroepsbevolking die werkzaam is in de creatieve sector (kunsten, media en uitgeverijen, creatieve zakelijke diensten (zoals architecten- en reclamebureaus) en kennisintensieve diensten (zoals softwareontwikkeling en onderzoek)
- Technologie: R&D investeringen en patenten per hoofd van de bevolking
- Tolerantie: omgang met immigranten, etnische minderheden, homoseksuelen
En hoe doet Nederland het op de Global Creativiteits Index?
Op nummer 1 staat Australië en Nederland sluit de top 10 af.
Wat is de link tussen creativiteit, economische groei, concurrentiekracht en ondernemerschap?
In onderstaand overzicht zie je de positieve correlatie tussen economische groei (bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking) en de Global Creativity Index.
De correlatie tussen creativiteit en de mate van concurrentiekracht van een land is nog sterker, zoals onderstaande grafiek laat zien.
En de relatie tussen creativiteit en ondernemerschap is zelfs nog sterker.
Tja en wat zeggen deze grafieken jou als ondernemer nu?
Creativiteit heeft invloed op groei van je onderneming, op je concurrentiekracht en op je ondernemerschap.
Reflecteer eens?
Ben jij dan voldoende creatief vaardig? Ben je bekend met het creatieve proces en kun je out-of-the box denken? Sta je open voor nieuwe ideeën en leg je ook weleens vreemde verbanden? Krijgen je medewerkers de ruimte om mee te denken? Heb je een afstrafcultuur of een fouten-bestaan-niet-cultuur? Wat weet je eigenlijk van creativiteit als motor voor innovatie en groei? Wat is jouw creativiteitsbewijs?
Ik hoor het graag van je als je vragen hebt.