Mölnlycke Health Care

Logo Molnlycke 3

De context

Mölnlycke Benelux organiseerde eind januari 2013 een kick-off meeting van drie dagen voor haar personeel (±70 personen) en wilde graag één dag volledig focussen op het thema innovatie.

De vraag

Hoe kunnen we innovatie onderdeel maken van onze cultuur? Hoe kunnen we onze mensen enthousiast maken voor het onderwerp innovatie?

De aanpak

Aan de basis van innovatie ligt creativiteit. Binnen de dagelijkse realiteit van een bedrijf - waar structuren, vastgelegde regels en hiërarchie vaak in hoge mate aanwezig zijn - is ruimte geven aan creativiteit niet altijd evident. Dit is echter noodzakelijk wanneer men tracht een innovatiecultuur te implementeren. Creati­viteit hoeft niet haaks te staan op de dagelijkse werking van een bedrijf. Integendeel, ze kan er integraal deel van uit maken en de medewerkers een extra boost geven in hun dagelijkse werkplezier. Met deze filosofie organiseerde Springidee samen met BEDENK en Swiep een dag over creativiteit en innovatie.

To do 2018

Het eerste deel van de dag was gericht op creativiteit. De deelnemers leerden technieken om alleen of met elkaar te brainstormen en tot ideeën te komen. Tijdens het tweede deel van de dag stond innovatie centraal. Hoe ziet de innovatieroute van Mölnlycke eruit? Waar staat het bedrijf in 2018? De deelnemers blikten terug op vijf jaar innovatiecultuur. De stand van zaken, de successen, de valkuilen en leerpunten. Dit onderdeel diende als eerste basis voor het innovatieplan van Mölnlycke.
                


Het resultaat

De doelstellingen van de dag zijn bereikt. De mensen zijn warm gemaakt voor innovatie. En innovatie is gebracht als een positieve 'fun' boodschap.