De zoektocht naar de perfecte bedrijfsnaam

“P&P communicatie, dat is toch een super leuke naam voor jullie communicatiebureau?” Puck en ik kijken elkaar aan. Paul, de vader van Puck, staat met een overtuigende blik voor ons. “Ik weet het niet” zegt Puck. “Als we niet creatief zijn in onze eigen naam, hoe stralen we dan creativiteit uit naar onze (potentiële) opdrachtgevers?” Ik ben het helemaal met haar eens, maar de maandenlange zoektocht naar de perfecte bedrijfsnaam doet mij bijna de hoop opgeven. Na minimaal 100 mogelijke namen besproken te hebben, is er altijd wel iemand die commentaar heeft. “Het dekt de lading niet, het bekt niet lekker of het bestaat al”.

 

Ik klap mijn laptop open en begin te googlelen. “Misschien is er wel een bedrijf die trainingen verzorgt en onze creativiteitssleur kan doorbreken? Wellicht komen we dan op dé naam.” Met een enthousiaste blik kijk ik Puck aan, helaas zie ik in haar ogen dat ook zij even de hoop heeft opgegeven. Na een tijdje googlelen kom ik terecht bij ‘Springidee’ die, thank god, creativiteitscursussen aanbiedt. Met een glimlach van oor tot oor laat ik het aan Puck zien en geloof het of niet, nog geen week later zitten we in de auto richting de tweedaagse ‘Spring uit je Box’ creativiteitscursus van Springidee.

 

Tijdens de creativiteitscursus staat bij elke deelnemer een probleem centraal. Je raadt het al, ons probleem was het niet kunnen vinden van een naam voor ons bedrijf. Of dit serieus een probleem is? Ja! Zonder naam geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel, geen zakelijke rekening, geen domeinnaam, website of überhaupt enige vorm van communicatie, want ja je moet toch communiceren vanuit je handelsnaam.

 

Er namen nog drie andere kandidaten deel aan de training die onafhankelijk van elkaar allemaal op een creatieve manier aan de slag wilden gaan met zijn/haar probleem. De kleine groep zorgde voor veel persoonlijk contact en interactie. Marieke leerde ons allerlei technieken. We gingen aan de slag met freewriting, impulsief tekenen, we maakten ketting- en bloemassociaties en we leerden ons oordeel uit te stellen. Aan het einde van de eerste dag werd de laatste opdracht toegelicht. “We gaan lootjes trekken”, aldus Marieke. Net zoals dat je dat doet met Sinterklaas of Kerst. De opdracht was om je lootje op een, uiteraard creatieve manier, te verrassen. Hoe, waar én wanneer, dat mocht je zelf bepalen.

 

Wim Hoeben, een op het eerste gezicht rustige en intelligente man, had Puck als lootje getrokken. Na aanleiding van een tip van Puck die zij hem gaf tijdens een boswandeling, op jawel blote voeten, was hij klaarblijkelijk meer gaan mailen met zijn zoon om zo ook op een andere manier contact te hebben met familieleden. Na drie dagen verscheen het mailverkeer tussen Wim en zijn zoon in de inbox van Puck. ‘’Pris, ken jij ene Wim? Ik krijg ineens een mail met mailverkeer van hem in mijn inbox.” Ik kijk haar met een vragende blik aan, ik ken geen Wim. ‘’Maar waarom zou een wildvreemde zijn mailverkeer naar jou doorsturen?” De drukke werkdag had ons brein uitgeput en helder nadenken ging niet meer. De volgende ochtend lazen we het mailverkeer dat was doorgestuurd door Wim en het kwartje viel. “Dat is Wim van de creativiteitscursus!” gilt Puck. In de e-mail lazen we hoe Wim ons probleem met zijn zoon besprak. Hij omschreef ons uiterlijk en de karaktereigenschappen die hij aan ons dacht te koppelen, die nog klopten ook. Hij vertelde dat ons bedrijf gevestigd zit in de Spoorzone en benoemde SPOORLOOS als naam, waarbij de vier vette O’s in het design centraal staan. Puck en ik kijken elkaar aan. Afkeurend zeg ik: “Spoorloos, klinkt alsof we zelf het spoor bijster zijn.” We lezen verder waarna Wim ook zelf terug komt op Spoorloos. “De vier vette O’s zijn tof, maar Spoorloos is het nog net niet, wellicht is Strooploos wel iets. Ook daarin zitten vier O’s, maar dan minder negatief geladen. Deze vlotte meiden zijn namelijk alles behalve stroperig. Ze zijn snel, flexibel en eigenlijk alles wat stroop niet is, dus ze zijn: Strooploos.” “Wauw, ik denk dat we onze naam hebben,” zegt Puck verbijsterd. Met grote ogen kijk ik richting het scherm en de naam bevalt me. Hij is creatief, apart en rondom deze naam kunnen we een duidelijk concept bouwen.

 

stroopwafels

Het is weer donderdag, we zijn een week verder en samen zijn we wederom op weg naar de Spring uit je Box creativiteitscursus. Vol trots en met Strooploos in ons achterhoofd rijden we naar de locatie. Want wat Wim niet weet, is dat ik Wim moest verrassen en daarom leek ons een pak stroop(loze)wafels wel op z’n plek. Het eerste wat tijdens de dag besproken wordt zijn natuurlijk de eventuele verrassingen die hebben plaatsgevonden. Rustig wacht ik mijn beurt af om vervolgens het pak stroopwafels uit mijn tas te pakken. “Wim, je weet het nog niet maar door jou heeft ons communicatiebureau een naam: Strooploos. We zijn je ontzettend dankbaar en helemaal verliefd geworden op onze naam. We hebben ons direct ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, onze domeinnaam vastgelegd en de webbouwer is al gestart met het bouwen van onze website.” Ik geef hem het pak stroopwafels en zie een trotse en verbaasde blik in zijn ogen.

 

Ondertussen zijn we drie maanden verder. En vandaag de dag zijn we Wim nog steeds ontzettend dankbaar. Nog wekelijks krijgen we complimenten over onze naam en vertellen we vol trots over onze zoektocht en alles wat de creativiteitstraining ons heeft gebracht.

 

Priscilla Wagensveld | Strooploos

logostrooploos