Verbaas en verwonder je. Zet je V-en-V stand aan op vakantie!

Was buiten bij groen huis

 

Op vakantie lukt het mij altijd goed. Mezelf verbazen. Over waarom we met z’n allen op een zaterdag 1.100 kilometer in een volgepropte, oververhitte auto zitten met ‘zijn-we-er-al’ kinderen en pindakaas en hagelslag in de kofferbak. Waarom sommige mensen ook op vakantie om 17.30 uur aan de aardappelen met groenten en vlees zitten. Hoe het komt dat ik alle geuren en kleuren in het buitenland zoveel intenser beleef. Waarom ik elke waterval benoem en mooi vind. Hoe het komt dat ik de eerste vier dagen moet ‘acclimatiwennen’ en daarna bijna niet meer weet hoe het is om te werken. Ik verbaas en verwonder me. Ik denk na over mijn bevindingen, geef verklaringen, neem goede voornemens en probeer de verwonderstand ook na de vakantie vast te houden. Want verbazen en verwonderen is een heel goed uitgangspunt om je creativiteit te voeden.

 

Of ik altijd slaag om de V-en-V stand te behouden na de vakantie?

Helaas, ik moet hierop ontkennend antwoorden. Ik ben ook maar een mens. En mensen zijn efficiënte dieren. Ons brein is voortdurend op zoek naar logica en structuur, naar vaste patronen. Hierdoor kunnen we snel een situatie inschatten, een oordeel vormen en daar naar handelen. Voor creatieve oplossingen is deze snelle manier van denken niet handig. De patronen die we in ons brein opgeslagen hebben, beletten ons om niet voor de hand liggende verbanden te ontdekken.

 

Gelukkig weet ik hoe ik die denkpatronen kan doorbreken. Hoe ik die creativiteit kan aanwakkeren. In mijn training Spring uit je Box kan ik jou dat ook leren. De volgende staat gepland op 21 en 28 september.

 

En wat levert de training op?

Een webshopondernemer omschrijft het als volgt:

‘Bij Springidee de ‘Uit je Box’ training gevolgd. Ik twijfelde in het begin, omdat het voor ons een behoorlijke investering was. Tijdens de training heb ik veel geleerd en de tips heb ik direct in onze webshop toegepast. Je kunt zelf kiezen op welke vraag je je focust en waar je oplossingen voor wilt. Bij mij was dat op de verkoop van twee producten in onze webshop. De producten zijn van hele goede kwaliteit, maar ze liepen nog niet zo goed.

Tijdens de training heb ik van Marieke geleerd om op een creatievere wijze te schrijven over de producten. Door de klanten een goede reden te geven om bij ons te kopen ipv bij de concurrent, is de conversie van deze 2 producten gestegen van 1,9% naar 3,7%, bijna een verdubbeling! De kosten voor de training hadden we hierdoor binnen een 2 weken terug verdiend.:)

 

Het was dus een zeer effectieve training, die ook nog eens erg leuk -en lekker- was. We werden warm onthaald op een mooie boerderij! Door de relaxte, gezellige sfeer en de enthousiaste deelnemers ontstond er een goede sfeer in de groep, die ervoor zorgde dat we super productief waren en heeft iedereen originele en bruikbare oplossingen voor zijn vragen gevonden.

Ik vind deze training echt een aanrader voor iedereen met een eigen bedrijf om creatiever te ondernemen en de omzet een boost te geven.’

 

Wil jij los komen van je standaard manier van denken?

Wil je opvallen met je bedrijf, product, boodschap of dienst? Wil je meer innovatie in je team, je organisatie? Wil jij ook 100 ideeën in een uur bedenken?

 

Aarzel dan niet langer en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor de training creatief denken. De eerste drie inschrijvingen naar aanleiding van deze blog ontvangen van mij een speciaal cadeautje.

 

Kun je niet op 21 en 28 september? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Er komen nog nieuwe datums aan.

Help, we lopen leeg!

Battery status. we lopen leeg

 

Het geldt voor de meesten van ons: we plannen onze 168 uur per week helemaal vol. We moeten werken, leuke dingen doen met vrienden, kinderen en partner en we zijn altijd online. We ‘binge-watchen’ op Netflix en rijden op 'walgelijke woensdag' (niet zelf verzonnen) de kinderen naar vriendjes, zwemles, voetbal en tennis. We plannen de weekenden vol met borrelmomentjes, high teas en back to the 90’s-feesten. En oh ja, ergens tussendoor moeten we ook nog even slapen.

Dit jachtige bestaan zorgt ervoor dat onze batterijen opraken. We lopen leeg. Maar liefst 1 op de 7 werknemers heeft burn-outklachten, zo blijkt uit onderzoek van het CBS en TNO. We willen veel, maar zijn uiteindelijk uitgeput.

 

Begrijp me niet verkeerd, met de Belgische hoogleraar filosofie Ignaas Devisch geloof ik dat 'rusteloosheid de motor is van onze passie en creativiteit’. Rusteloosheid zorgt voor zelfontplooiing. We leven maar één keer en willen eruit halen wat erin zit. We willen voelen dat we leven, dat we ertoe doen en dat ons leven zinvol is. En toch vraag ik me af: waarom zijn wij niet in staat onze eigen grenzen te bewaken?

 

Brein bevrijden

Ik denk dat we gewoon te weinig weten over ons brein. Over hoe we die 86 miljard hersencellen optimaal in kunnen zetten. Gelukkig zijn er wetenschappers die ons daar meer inzicht in bieden. Neem prof. dr. Erik Scherder, hij benadrukt dat we ook regelmatig niet cognitief belast moeten zijn, zodat ons functionele basisnetwerk (Default Mode Netwerk) zijn werk kan doen. Af en toe niet online, in gesprek of vergadering zijn dus.

Volgens Theo Compernolle, schrijver van Ontketen je brein, zijn onze hersens gegijzeld door hyperconnectiviteit en multitasken. Hebben we het onbewuste deel van ons brein ‘in de boeien geslagen’. En dit terwijl ‘onbewust denken cruciaal is bij creativiteit’, zo stelt Ap Dijksterhuis, schrijver van het Slimme Onbewuste. De filosoof Hume drukte het lang geleden al heel helder uit: ´No reasoning can ever give us a new, original simple idea.´

 

Nationale Lummeldag

Reden genoeg om niet verder leeg te lopen, om de batterij weer op te laden.

Reden genoeg om mee te doen aan Nationale Lummeldag op 15 april.

 

Een luierdag? Nee, lummelen is geen luieren! Het is een manier om ons onbewuste, creatieve brein weer te activeren. Ik definieer het zo: Lummelen is gedachteloos bezig zijn met repeterende, niet ingewikkelde handelingen, waarbij gedachten vrijelijk ´springen´ in het brein.

Ik heb niet voor niets de geboortedag van Leonardo da Vinci uitgeroepen tot Nationale Lummeldag. Naar de geniale wetenschapper en kunstenaar die ooit gezegd schijnt te hebben: 'De grootste genieën presteren soms meer wanneer ze minder werken.'

 

Wat is lummelen voor jou?

Nationale Lummeldag is een doe-het-zelf-evenement, kost geen geld en is plaatsonafhankelijk. Je hoeft je dus niet in te spannen om mee te doen. Creëer deze dag je eigen lummelmomentje. Voor sommige mensen is lummelen helemaal niets doen of dagdromen; voor andere mensen is lummelen met de blote voeten door het gras lopen. Wat zijn jouw beste lummelmomentjes? Wanneer krijg jij je beste ideeën? Denk er eens over na en zet die momentjes eens bewust in. Zelf ben ik aan het wandelen rond de mooie plaats Durbuy in de Belgische Ardennen.

 

Heel Holland lummelt

Mijn droom is dat op 15 april heel Holland lummelt en de batterij weer oplaadt. Daarom zou het geweldig zijn als je jouw lummelmomentjes met mij en alle andere (wannabe) lummelaars deelt. Ik wens je een heerlijke Lummeldag!

De zoektocht naar de perfecte bedrijfsnaam

“P&P communicatie, dat is toch een super leuke naam voor jullie communicatiebureau?” Puck en ik kijken elkaar aan. Paul, de vader van Puck, staat met een overtuigende blik voor ons. “Ik weet het niet” zegt Puck. “Als we niet creatief zijn in onze eigen naam, hoe stralen we dan creativiteit uit naar onze (potentiële) opdrachtgevers?” Ik ben het helemaal met haar eens, maar de maandenlange zoektocht naar de perfecte bedrijfsnaam doet mij bijna de hoop opgeven. Na minimaal 100 mogelijke namen besproken te hebben, is er altijd wel iemand die commentaar heeft. “Het dekt de lading niet, het bekt niet lekker of het bestaat al”.

 

Ik klap mijn laptop open en begin te googlelen. “Misschien is er wel een bedrijf die trainingen verzorgt en onze creativiteitssleur kan doorbreken? Wellicht komen we dan op dé naam.” Met een enthousiaste blik kijk ik Puck aan, helaas zie ik in haar ogen dat ook zij even de hoop heeft opgegeven. Na een tijdje googlelen kom ik terecht bij ‘Springidee’ die, thank god, creativiteitscursussen aanbiedt. Met een glimlach van oor tot oor laat ik het aan Puck zien en geloof het of niet, nog geen week later zitten we in de auto richting de tweedaagse ‘Spring uit je Box’ creativiteitscursus van Springidee.

 

Tijdens de creativiteitscursus staat bij elke deelnemer een probleem centraal. Je raadt het al, ons probleem was het niet kunnen vinden van een naam voor ons bedrijf. Of dit serieus een probleem is? Ja! Zonder naam geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel, geen zakelijke rekening, geen domeinnaam, website of überhaupt enige vorm van communicatie, want ja je moet toch communiceren vanuit je handelsnaam.

 

Er namen nog drie andere kandidaten deel aan de training die onafhankelijk van elkaar allemaal op een creatieve manier aan de slag wilden gaan met zijn/haar probleem. De kleine groep zorgde voor veel persoonlijk contact en interactie. Marieke leerde ons allerlei technieken. We gingen aan de slag met freewriting, impulsief tekenen, we maakten ketting- en bloemassociaties en we leerden ons oordeel uit te stellen. Aan het einde van de eerste dag werd de laatste opdracht toegelicht. “We gaan lootjes trekken”, aldus Marieke. Net zoals dat je dat doet met Sinterklaas of Kerst. De opdracht was om je lootje op een, uiteraard creatieve manier, te verrassen. Hoe, waar én wanneer, dat mocht je zelf bepalen.

 

Wim Hoeben, een op het eerste gezicht rustige en intelligente man, had Puck als lootje getrokken. Na aanleiding van een tip van Puck die zij hem gaf tijdens een boswandeling, op jawel blote voeten, was hij klaarblijkelijk meer gaan mailen met zijn zoon om zo ook op een andere manier contact te hebben met familieleden. Na drie dagen verscheen het mailverkeer tussen Wim en zijn zoon in de inbox van Puck. ‘’Pris, ken jij ene Wim? Ik krijg ineens een mail met mailverkeer van hem in mijn inbox.” Ik kijk haar met een vragende blik aan, ik ken geen Wim. ‘’Maar waarom zou een wildvreemde zijn mailverkeer naar jou doorsturen?” De drukke werkdag had ons brein uitgeput en helder nadenken ging niet meer. De volgende ochtend lazen we het mailverkeer dat was doorgestuurd door Wim en het kwartje viel. “Dat is Wim van de creativiteitscursus!” gilt Puck. In de e-mail lazen we hoe Wim ons probleem met zijn zoon besprak. Hij omschreef ons uiterlijk en de karaktereigenschappen die hij aan ons dacht te koppelen, die nog klopten ook. Hij vertelde dat ons bedrijf gevestigd zit in de Spoorzone en benoemde SPOORLOOS als naam, waarbij de vier vette O’s in het design centraal staan. Puck en ik kijken elkaar aan. Afkeurend zeg ik: “Spoorloos, klinkt alsof we zelf het spoor bijster zijn.” We lezen verder waarna Wim ook zelf terug komt op Spoorloos. “De vier vette O’s zijn tof, maar Spoorloos is het nog net niet, wellicht is Strooploos wel iets. Ook daarin zitten vier O’s, maar dan minder negatief geladen. Deze vlotte meiden zijn namelijk alles behalve stroperig. Ze zijn snel, flexibel en eigenlijk alles wat stroop niet is, dus ze zijn: Strooploos.” “Wauw, ik denk dat we onze naam hebben,” zegt Puck verbijsterd. Met grote ogen kijk ik richting het scherm en de naam bevalt me. Hij is creatief, apart en rondom deze naam kunnen we een duidelijk concept bouwen.

 

stroopwafels

Het is weer donderdag, we zijn een week verder en samen zijn we wederom op weg naar de Spring uit je Box creativiteitscursus. Vol trots en met Strooploos in ons achterhoofd rijden we naar de locatie. Want wat Wim niet weet, is dat ik Wim moest verrassen en daarom leek ons een pak stroop(loze)wafels wel op z’n plek. Het eerste wat tijdens de dag besproken wordt zijn natuurlijk de eventuele verrassingen die hebben plaatsgevonden. Rustig wacht ik mijn beurt af om vervolgens het pak stroopwafels uit mijn tas te pakken. “Wim, je weet het nog niet maar door jou heeft ons communicatiebureau een naam: Strooploos. We zijn je ontzettend dankbaar en helemaal verliefd geworden op onze naam. We hebben ons direct ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, onze domeinnaam vastgelegd en de webbouwer is al gestart met het bouwen van onze website.” Ik geef hem het pak stroopwafels en zie een trotse en verbaasde blik in zijn ogen.

 

Ondertussen zijn we drie maanden verder. En vandaag de dag zijn we Wim nog steeds ontzettend dankbaar. Nog wekelijks krijgen we complimenten over onze naam en vertellen we vol trots over onze zoektocht en alles wat de creativiteitstraining ons heeft gebracht.

 

Priscilla Wagensveld | Strooploos

logostrooploos 

 

 

Interview Prof. Dr. Erik Scherder

Lummelen is slim

Om Nationale Lummeldag ook meer wetenschappelijk te onderbouwen sprak ik met de heer Prof. Dr. Erik Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie, bij de Vrije Universiteit in Amsterdam.

 

Wat gebeurt er in ons brein als we gaan lummelen?

Ik val natuurlijk wel terug op de literatuur, dat is duidelijk. Er is pas een goed artikel verschenen, ‘Brain at Work ’ geheten. Dit artikel gaat over het feit dat je je hersenen soms even ‘rust’ moet geven, niet cognitief moet belasten, waardoor het Default Mode Network actief wordt. De activiteit in dit netwerk leidt dan tot het ontstaan van nieuwe ideeën, tot creativiteit.

 

Default mode network

Het Default Mode Netwerk is een netwerk van verschillende delen van het brein. Bijvoorbeeld de mediale prefrontale cortex, de posterieure cingulate cortex en de laterale en mediale temporale kwabben (slaapkwabben). Maar er zijn nog wel meer gebieden die je kunt noemen. Het is een netwerk dat voor een groot gedeelte door het hele brein heen loopt die functioneel aan elkaar zijn verbonden.

 

 

 

En het leuke is, als u aan het werk bent, zoals nu (ik luister en typ direct tijdens het interview) dan gaat uw Default Mode Netwerk uit. Wat u nu doet, doet u niet met uw mediale prefontale cortex, maar met uw dorsolaterale prefontale cortex. (buitenkant voorkant). Hier plant u mee en hier kunt u mee shiften (red: veranderen van werkzaamheden). Tijdens dit interview bent u motorisch bezig. En zijn allerlei andere netwerken actief die ervoor zorgen dat u zich focust en aandacht besteedt aan het gesprek. De kans dat u nu tot een goed idee komt, is heel klein. U bent nu bezig met mij. U … tik, tikt, (trommelt op tafel) over het lummelen, dus u bent cognitief belast. En uw Default Mode Netwerk is tijdens deze cognitieve inspanning minder actief.

 

Bent u dus niet cognitief belast, niet aan het werk, dan nemen die netwerken af qua activiteit en gaat uw Default Mode Netwerk aan.

 

Voor sommige mensen is lummelen compleet niets doen, maar u geeft ook aan dat bewegen zorgt voor ideeën en verbeelden?

Het is En … En. Sommige mensen zeggen dat je keihard moet werken om het idee vorm te geven.  

 

Stel u bent de hele dag aan het vergaderen. U bent cognitief aan het luisteren, maar doet niet zoveel, u  zit de hele dag, maar u bent niet degene die aan het presenteren is. U bent cognitief bezig en dan is uw Default Mode Netwerk niet heel erg actief. En uw stofwisseling in uw brein neemt ook af. U heeft het aangehoord, meegesproken, meegedacht, u wilt uw best doen. De kans echter dat u aan het eind van de dag nog tot een goed idee komt, is vrij klein. U bent afgepeigerd en suf gebabbeld. En denkt: ‘Jongen, hou alsjeblieft je kop.’

 

Mensen die overdag inactief zijn, zijn ´s avonds moe. Als ik overdag actief ben, ben ik 's avonds ook actief. Inactief zijn versta ik niet onder lummelen.

 

Hoe werkt het dan verder?

De hersenschors moet je actief houden. Die netwerken moeten een zekere activiteit hebben. Dus als je gaat bewegen, ben je weer een beetje aroused. U belt en heeft ruzie met uw geliefde, dan bent u gelijk weer bij de les. U bent meteen weer terug. En die arousal heb je ook nodig. Die cortex moet het wel doen. Moet wel aan staan.  

 

Dus aan de ene kant heb je activiteit nodig van de cortex. Aan de andere kant moet je soms juist niet cognitief belast zijn waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe ideeën, oplossingen e.d.

 

Dus het is En… En… naar mijn idee. Je moet het idee bedenken en uiteindelijk ook uitwerken. Daar heb je ook activiteit voor nodig.  

 

Nee, dat sowieso, het is geen luieren. Lummelen zijn ook geautomatiseerde handelingen

Douchen kan ook lummelen zijn. U bent niet cognitief belast, maar u bent wel actief. Dat is zo'n combinatie. Dat is natuurlijk nooit onderzocht zo onder de douche. Dat is hetzelfde als wanneer mensen zeggen: ‘Hoe komt het dat ik op de fiets tot goede ideeën kom?’ Of ik wandel naar de auto en denk:  ‘Verrek, ik heb de oplossing.’  

 

Als ik bijvoorbeeld door Amsterdam fiets, dan voel ik me niet cognitief belast.  

 

Ik moet zeggen: als ik hier in Amsterdam ben, dan voel ik me altijd cognitief belast.

U komt niet uit Amsterdam?

 

Nee ik woon in een klein dorp en krijg in Amsterdam allemaal prikkels.

Dan denk ik niet dat uw Default Mode Netwerk in Amsterdam heel erg actief is.  

 

Als ik hier op mijn fietsje zit, dan ben ik bezig met het activeren van mijn schors. Ik ben niet cognitief belast, dus de kans dat ik tot een goed idee kom, is groter. Het aardige is, dat veel mensen deze voorbeelden ook mee geven. Die zeggen ook: ‘juist als ik buiten wandel krijg ik een goed idee.’  

 

Dat kwam ook uit het onderzoek. Driekwart van de mensen zeiden dat hun beste zakelijke ideeën niet op het werk ontstaan, maar in de auto, douche, tijdens het fietsen.

Ik heb veel presentaties in het land bij grote bedrijven. De hogere regionen van die bedrijven vragen dan:  ‘Hoe komen we tot de beste beslissingen?’ En dan vraag ik aan de zaal: ‘Veegt u uw bureau wel eens leeg 1 á 2 uur per week?’ En dan steken 2 à 3 mensen hun hand op van de 500, 250 of 1000. Er zijn er maar een paar die denken, dat is een goed idee. En dan zeg ik: Ik raad het u aan om eens te doen!

 

Het kladblok op uw nachtkastje is ook zo'n slecht idee nog niet, want het Default Mode Netwerk is ook 's nachts actief. Als je dan wakker wordt. Baf.  

 

Wat valt bij u onder lummelen?

Ik versta niet onder lummelen dat u niet alert bent. Ik versta onder lummelen dat u wel gewoon alert bent, maar niet aan het werk. U bent niet cognitief belast.

 

Hoe zet u het lummelen in?

Erik ScherderAls ik een artikel aan het schrijven ben, kan ik niet verwachten dat ik ook tot goede ideeën kom. Als ik in de middag achter mijn bureau zit en mijn arousal daalt een beetje. Ik word moe en zak een beetje in. Dan ga ik een beetje fietsen. (stapt achter bureau op de hometrainer). Dit kost mij geen cognitieve inspanning.  

 

En doet u dit ook elke dag?

Ja, ik heb een hoog bureau en werk achter mijn laptop. En dan werk ik zo.

 

Daarnaast kan ik ook op de fiets zitten nadenken. Ik kijk naar buiten en ik fiets. Ik ben niet met mijn werk bezig en denk eens na over de dingen en dan denk ik: ‘Verrek, ja ik kan het ook eens zo doen.’

 

Je mag wel over je probleem nadenken. Je hoeft niet niks te denken. Maar als je zo fietst en naar buiten kijkt, ben je niet cognitief belast.  

 

Het mooie is gewoon dat bepaalde delen, zoals het Default Mode Netwerk inactief wordt, als je een prestatie moet leveren. Het brein schakelt netwerken uit, omdat je dan een topprestatie moet leveren.  

 

Het Default Mode Netwerk wordt ook actief als je naar mooie muziek luistert. Je bent niet cognitief belast en gaat met de muziek mee. Dan zie je de activiteit in het netwerk omhoog komen, omdat je mijmert op de mooie muziek.  

 

Het is natuurlijk allemaal niet zo zwart wit. Het is een samenwerking. Daar een beetje meer en daar minder.  

 

Wat vindt u nou van Nationale Lummeldag?

Het is eigenlijk heel slim om even niks te doen. Gewoon, omdat je even niet cognitief belast wilt zijn.  

 

U zet ‘lummelen’ bewust in?

Ja dat klopt. Maar wat ik wel bedoel te zeggen is, dat lummelen niet bekaf in een stoel hangen is, want dan gaat de stofwisseling ook onderuit.  

 

Lummelen is activeren.  

 

Ik neem vaak een heidedag als voorbeeld om de zaal waar ik voor presenteer te pesten. Een heisessie is natuurlijk een drama uitvinding. Eerst heb je een uur een inleiding. Doodsaai. En dan moet je naar die kamertjes in groepjes. De laatste keer zijn we naar buiten gegaan. Een voice recorder mee en lopen maar. We moesten ons die dag drie keer opsplitsen. Wie zaten er 's avonds fris en fruitig aan het diner? Wij! De rest had nergens zin meer in. En dat ‘zin hebben in’ is ook een hersenfunctie. Niet iets wat in de lucht hangt.

 

Hoe ontstaan ideeën?

U heeft een idee, oplossing, plan voor het weekend. Dat is een leuk idee. En dan ga je het uitwerken en de juiste stappen zetten. De uitvoer van het plan gebeurt met andere delen van uw brein.

 

En hoe komt dat idee dan?

Ik vind het gewoon een wonder dat een idee komt.  

 

Ja, vind ik ook.

 

Ik heb er geen uitleg voor. Er is niet eens een cue. Ik ga vanavond een verrassing geven aan  …. Waar komt dat opeens vandaan? Dat idee? Er is toch iets in die netwerken waardoor informatie wordt uitgewisseld en opeens is dat idee er. Dat vind ik gewoon bijzonder!  

 

*********

 

PS

Ik sprak de heer Scherder, hoe toepasselijk, tijdens de Brainawareness week. Tijdens deze week liep ook de campagne van de Nederlandse hersenbank. Deze organisatie heeft hersendonoren nodig om honderdduizenden Nederlanders die lijden aan een psychiatrische aandoening, zoals schizofrenie, depressie of dwangstoornis te helpen. Wat gaat er mis in hun brein? Om hier antwoord op te kunnen geven is onderzoek nodig met hersenen die mensen na hun overlijden nalaten aan de Nederlandse Hersenbank. Meer informatie vind je op: https://www.wehebbenhersensnodig.nl/

Druk met lummelen

De tandarts met een onwelriekende adem en gaten in zijn gebit. De onderwijzer die na 20 jaar beseft dat zijn eigen ontwikkeling heeft stil gestaan. De hartchirurg die adviseert om te stoppen met roken en aangeeft dat hij uit ervaring weet hoe lastig dat is. Het reclamebureau dat geen reclame voor zichzelf maakt en ten onder gaat. Typische voorbeelden van organisaties en mensen die je vertellen hoe het zou moeten, maar zelf niet acteren naar die waarheid. Niet uit onwil. Niet uit gebrek aan kennis. Soms is het gewoon lastig om de ‘letter van de wet’ te volgen. Vreemd misschien, maar wel realiteit. Daar weet ik nu, zittend achter mijn laptop met chronisch slaapgebrek, kort lontje, en uitpuilende to-do lijst, alles van. Want ik heb het zo ongelofelijk druk met lummelen.

 

Ik…

die pleit voor achterover leunen om vooruit te komen…

die aangeef dat we in Nederland altijd druk, druk, druk zijn en niet stilstaan om de problemen aan te pakken…

die vind dat organisaties teveel vergaderen en daarom minder effectief zijn…

die vind dat mensen achter hun laptop vandaan moeten om hun onbewuste aan het werk te zetten…

die wil dat organisaties meer tijd vrij maken om het creatieve potentieel van de mens ten volle te benutten…

die wil dat we meer gaan lummelen…

 

Ik…

leef op dit moment totaal niet naar mijn eigen boodschap.

 

Ik schakel van mijn interim-opdracht bij PwC, naar offertes voor potentiële opdrachtgevers, naar Whatsapp berichtjes van vriendengroepen, naar de hockey, naar de GMR van Kempenkind, naar e-mail nieuwsbrieven van interessante bedrijven, naar het ontwerpen van een workshop voor het platform VIDM, naar het schrijven van een blog over lummelen, naar een interview met Professor Dokter Erik Scherder, naar een nachtje weg met een vriendin, naar een zakelijke afspraak in Amsterdam, naar de kinderen en alles wat bij een gezin hoort, zoals voetbal, kinderfeestjes, voorlezen, turnen, toneel, huishouden, was, boodschappen, school, speelafspraken, ramen wassen, koken, en vervolgens weer naar controleren van de website van Nationale Lummeldag, contacten met mensen die hun medewerking willen verlenen aan Nationale Lummeldag, naar een Facebookgroep maken voor Nationale Lummeldag, naar … en naar… en naar…

 

Hier word ik dus een beetje hyper van. Ik ga drukker praten, mijn huis is een chaos en ik hop van het één naar het ander. Ongefocussed en inefficiënt. Een vriendin die een theetje bij me kwam doen, moest er zelfs een beetje om ginnegappen.

 

En waarom zit ik er mee? Waarom heb ik er last van?

Nationale Lummeldag is namelijk al op 15 april, nog een klein maandje om de dag méér bekend te maken en om mensen en organisaties te motiveren om méé te doen. Ik moet gewoon nog zoveel doen voor die tijd. Ik heb zoveel ideeën en zoveel lijntjes uitstaan, maar ik heb er te weinig tijd voor. Ik moet mijn aandacht gewoon verdelen over meerdere thema’s die ook belangrijk zijn.

 

Mijn Pling! moment

En toen stond ik ’s ochtends in de douche. Alleen ik, het water en mijn gedachten. En toen overkwam het me weer… mijn oplossing voor Nationale Lummeldag… het idee dat al sluimerde, maar niet naar buiten kwam. En ook niet naar buiten kon komen, omdat mijn werkende, bewuste brein constant ‘aan’ was. En mijn ‘default mode network’ (mijn onbewuste) dus gewoon zijn werk niet kon doen… Hét idee dat ik origineel en bruikbaar vond…

 

Ik moet niet alles alleen doen voor Nationale Lummeldag. Of nee, dat wist ik eigenlijk al. Ik moet mensen niet meer individueel benaderen om mij te helpen deze dag verder op de kaart te zetten. Die tijd heb ik namelijk niet meer. Daarom deze blog met mijn hulpvraag. Mijn persoonlijke ervaringsverhaal om te delen via mijn nieuwsbrief, via social media, via de website www.deondernemer.nl. Help lummelen de wereld in!

 

Ik voel van mijn haarknotje tot aan mijn tenen dat lummelen essentieel is voor een mens. Ik zie hoeveel mensen, zzp’ers, organisaties worstelen met hun hoeveelheid werk en to-do dingen en daar last van hebben. Ze blijven echter als een kip zonder kop doorgaan zonder na te denken over mogelijke oplossingen. Dat houden ze niet vol. Dat gaat niet. Dat lukt niet. Dat weet ik. Dat ervaar ik zelf en dat is in de wetenschap ook nog eens veelvuldig bewezen.

 

Iedereen die ik spreek, iedereen die ik persoonlijk om hulp vraag is enthousiast over 15 april, over Nationale Lummeldag. Een glimlach ontvouwt zich op hun gezicht en zij geven aan mee te willen werken. Niet alleen ik voel het belang; andere mensen voelen het ook. Zij begrijpen dat bewust werken en denken niet kan zonder onbewust werken en denken. Voor onze creativiteit en productiviteit moet ons denkende brein zo nu en dan ´uit´. Door te lummelen, door niets te doen of door routinematige handelingen.

 

Weet jij het ook? Ervaar jij het ook? En wil je er ook wat aan doen?

Help dan mee om deze dag meer bekend te maken en doe mee!
Organiseer een lummeluurtje op kantoor, ga een uur wandelen, stap de douche in, vlij je in de hangmat of pak wat lego blokjes .

 

Zoals Thomas Duiker van DyveMedia in zijn Facebookadvertentie schreef die hij voor mij maakte. “Doe mee! Doe niets!”

Doe mee! Doe eens niets!

Mille Grazie voor je hulp!

 

Nog een keer weten hoe het nu precies zit?

www.springidee.wix.com/nationalelummeldag

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

pipiHeb je ooit vol vertrouwen gezegd: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan? Ik denk het niet. Maar wie zei dit wel…? Weet je het al…? Het is Pippi. Pippi Langkous. Mijn jeugdheldin die de vloeren van Villa Kakelbont met borstels onder haar voeten al schaatsend schoon maakte. Dat leek me zó leuk om te doen.

Van 26 november tot en met 4 december 2015 is het Pippi Langkous Week. Het meest ondeugende meisje uit de straat van Tommy en Annika is alweer 70 jaar. Bejaard; maar nog steeds springlevend. Haar kijk op de wereld is een inspiratiebron om creatief, authentiek en vol zelfvertrouwen in het leven te staan.

Wat zijn jouw dromen?

Slangen onder mijn bed. Professioneel zangeres. Sprookjesmaker. Vroeger kon ik me van alles inbeelden en droomde ik over later. Als volwassene heb ik andere dromen, hoewel de zangeresdroom nog steeds weleens lonkt (maar goed, je moet ook je beperkingen kennen).

Mijn droom

Eén van mijn dromen is de wereld laten zien en overtuigen wat de mogelijkheden zijn van ons brein. Het meest unieke element van ieder mens. We kunnen oneindige verbindingen leggen tussen onze hersencellen. We hebben er namelijk 86 miljard. Creatieve technieken helpen juist om niet de meest gangbare oplossing te zien. Creatief denken is dus voor iedereen. Alleen niet iedereen weet dat. En niet iedereen weet wat creatief denken oplevert... daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.

Creativiteitsbewijs

Dat ik overtuigd ben van de persoonlijke en financiële effecten van creativiteit op ondernemen is evident. Mijn pay-off luidt niet voor niets: Be Creative. Have Fun. Make History. Ik ontmoet echter ook voldoende sceptici die de waarde van kennis over het creatieve proces, aanleren van creatieve vaardigheden en creëren van het juiste klimaat niet inzien. Ik citeer ruim: “Creativiteit is voor reclamemensen, kunstenaars en kost veel tijd en geld.” Bewijsvoering om mijn eigen stelling te bekrachtigen lees ik altijd graag.

Focus als Epke Zonderland

En welke goede voornemens heb jij gemaakt deze zomer?

Ik heb besloten om meer prioriteiten te stellen. FOCUS. Dat valt niet altijd mee als 'plukideepersoon'. Ik kan wel met 10.000 dingen aan de slag. En elke dag van 6 uur 's morgens tot 0.00 uur 's avonds aan het werk zijn. Dan heb ik na drie dagen al een complete werkweek achter de rug. Dat hou ik niet lang vol en ik word er zakelijk en privé niet 'de blijste' van. Daarom heb ik besloten om mijn vizier scherp te stellen, om meer te bereiken met minder inspanning, zodat Springidee met de juiste inspanning haar businessdoelstellingen behaalt. Zo efficiënt en effectief mogelijk dus.